Loader
digitalisering

Digitalisering: nodig en uitdagend

Voor veel bedrijven is de stap naar e-mail niet lang geleden. Daarmee zetten zij een eerste stap in digitalisatie van klantcommunicatie. Een ontwikkeling die nodig is en tegelijkertijd voor uitdagingen zorgt, bijv. op het gebied van personeel. Waar voorheen uitbreiding van het takenpakket van een drukkerijmedewerker met bijv. pdf-generatie eenvoudig was, is steeds vaker specialistische (ict-)kennis nodig.

Customer Communication Management (CCM) is meer en meer een volledige ICT-aangelegenheid wat draait om systeem- en data-integratie, dataopslag, procesbeheersing, rapportages en stabiliteit. Kennis en ervaring op dit vlak is schaars en de schaarste neemt toe. Eén oorzaak van de schaarste is de toenemende business behoefte aan en focus op moderne front-end oplossingen zoals websites en apps. De nieuwe generatie ontwikkelaars richt zich steeds meer op computertalen (Python, C#, etc.), op userinterfaces zoals websites, chatbots en apps. Begrijpelijk en risicovol. Door deze trend ontstaat een afbrokkeling van bedrijfsbrede oplossingen zoals voor CCM. Op langere termijn kan dit resulteren in verhoging van beheer- en investeringskosten.